De verkoop van dure smartphones lijkt in te zakken. Er worden dus minder high-end smartphones verkocht. In de laatste 3 maanden van 2018 werden er 408,4 miljoen smartphones verkocht. Dit is slechts een lichte daling van 0,1 procent ten opzichte van de zelfde periode in 2017.
Minder high-end smartphones vanwege gebrek aan vernieuwing
Volgens onderzoeksbureau Gartner steeg de vraag naar low-end en midrange smartphones en daalde de vraag naar dure high-end telefoons. Deze dalende vraag naar high-end smartphones is duidelijk te merken in de resultaten van marktleiders Samsung en Apple. Apple realiseerde zelfs een verkoopdaling van 11,8%.
Volgens Gartner is de oorzaak vooral te zoeken in het feit dat deze marktleiders elk jaar weer nieuwe high-end smartphones introduceren tegen torenhoge prijzen maar de gebruiker hier weinig vernieuwends voor teruggeven. Een nieuw vlaggenschip telefoon is niet altijd meer een enorme verbetering ten opzichte van zijn voorganger.
Chinese merken groeien ten opzichte van de marktleiders
Als je kijkt naar de verkopen van de grote merken onderling dan zie je dat de Chinese merken aan een opmars bezig zijn. Dit is gezien de bezuinigingen van de consumenten geen verassing. De Chinese fabrikanten leveren smartphones met high-end specificaties voor slechts een klein deel van de prijs van de grote merken als Samsung en Apple.
De trend is als volgt in kwartaal 4 van 2018. Samsung en Apple verkopen minder telefoons en Huawei en Oppo groeien. Xiaomi, het 3e Chinese merk zit daar vlak onder en is iets gedaald ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.
Als je kijkt naar aantallen verkochte smartphones over geheel 2018 dan zie je heel duidelijk dat Samsung en Apple flink teruglopen. Huawei, Oppo en Xiaomi stijgen flink als het gaat om absolute aantallen en dus ook marktaandeel.
Het Zuid-Koreaanse Samsung blijft ondanks de tegenvallende verkopen van de Galaxy S9 marktleider met 17,3%. Dit waren toch nog 70,78 miljoen telefoons. Vorig jaar waren dat er 74 miljoen. Dus zowel over het gehele jaar 2018 als over het 4e kwartaal van 2018 is Samsung nog steeds de grootste.
Het Chinese Huawei liet zijn marktaandeel fors stijgen. In de loop van 2018 (in kwartaal 2) is Huawei zelfs een tijd nummer 2 in de markt geweest en stonden ze boven Apple. Bij Huawei vinden ze dat ongetwijfeld naar meer smaken. Huawei heeft volgens Gartner nu bijna 14,8% marktaandeel, tegen 10,8% vorig jaar. Het zit Apple hiermee echt op de hielen.
De andere Chinese fabrikanten Oppo en Xiaomi hebben 7,7% en 6,8% marktaandeel. Dit maakt deze twee merken zeer serieuze spelers op de smartphonemarkt.